1. Neurologinen Fysioterapia
    Neurologinen Fysioterapia
  2. Ikääntyneiden ja muistisairaiden fysioterapia (myös kotikäynteinä) sekä lymfaterapia
  3. Tuki- ja liikuntaelinvaivat
    Tuki- ja liikuntaelinvaivat
  4. Lasten fysioterapia
    Lasten fysioterapia

Muita terapiapalveluita

Asentohuimauksen tutkiminen ja hoito

Hyvänlaatuinen asentohuimaus kartoitetaan yksinkertaisilla testeillä. Asentohuimaustestien ollessa positiiviset hoidot tehdääntestikerralla yhdessä asiakkaan kanssa. Kotihoitoa varten asiakas saa itselleen kirjalliset ohjeet, joiden avulla hoidot on helppo tehdä päivittäin kotona.

Purentaelimen toimintahäiriöt

Tavallisimpia leukanivel- ja purentaelinoireita ovat leukaniveläänet, leukanivelten ja purentalihasten kivut, leukojen väsyneisyys ja jäykkyys, rajoittunut alaleuan liike ja liikehäiriöt. Myös kielikivut, ienkivut, hammaskivut ja kurkun kiristys sekä palan tunne kurkussa ja äänentuoton ongelmat saattavat johtua purentaelintoimintahäiriöistä. Lihassäryt niskoissa ja hartioissa, toispuoleinen päänsärky ja jopa yläraajoihin säteilevät kivut voivat olla peräisin purentaelintoiminnan häiriöistä.

Fysioterapiassa tutkitaan purenta, leukanivelen liikkeet ja liikettä aikaansaavien lihasten toiminta sekä pyritään hoitamaan mobilisoimalla liikkuvuudet normaaleiksi ja kivut pois. Tarvittaessa ohjaamme hammaslääkärille tarkempiin tutkimuksiin. Esim. niskahoitojen yhteyteen on hyvä liittää purentaelinten tutkimus ja hoito, elleivät esim. päänsäryt muuten helpota.

Olkapään kiputilojen hoito

Olkanivelen alueen vaivat ovat erittäin yleisiä. Niiden fysioterapeuttisina hoitoina ovat mobilisoinnit, liikehoidot, kivun hoidot ja mahdollisesti tulehduskipulääkkeet. Terapian tavoitteina ovat työ- ja toimintakyvyn normalisoituminen kivun lieventyminen myötä. Fysioterapiassa saat myös ohjeistusta ja keinoja, miten voimistaa olkapäätä kotona arjessa.

Alaselkävaivojen terapia

Alaselkävaivat ovat hyvin yleisiä. Äkilliset selkäkivut esim. iskiaskivut alkavat monesti horjahdusten, kaatumisten tai nostojen yhteydessä. Ne johtuvat usein lantion nivelten luiskahduksista, jolloin iskiashermo saattaa jäädä puristuksiin. Usein selkävaivojen hoidoksi suositellaan liikuntaa ja keskivartalon lihasten vahvistamista. Kipu voi kuitenkin estää tai heikentää lihasten normaalia toimintaa ja siten pitkittää selkäkipua.

Fysioterapiassa pyrimme aluksi hoitamaan kivun ja sitten aktivoimaan ja vahvistamaan oikeat kehon hallinnassa tarvittavat lihasryhmät. Kipu alaselkävaivoissa helpottuu usein nivelten, hermokudoksen ja lihaskalvojen mobilisoinneilla. Kivun hoidon jälkeen terapia jatkuu lihasvoiman ja koordinaation sekä toimintojen harjoituksilla.

Allasterapia

Allasterapia on fysioterapian erityismuoto, jota käytetään mm. kehitysvammaisten ja selkäydinvammaisten kuntoutuksessa. Altaassa vesi tukee kuntoutujaa ja antaa vastusta tarvittaessa erilaisiin suorituksiin. Allasterapia tehdään Nokian uimahallissa.

Tasapainoharjoittelu

Virtuaalinen tasapainoharjoittelu on nyt mahdollista Nintendo Wii -pelin ja siihen kehitetyn tuolin avulla myös vammautuneille.